موژان

به سراغ من اگر می آیید .....

موژان

به سراغ من اگر می آیید .....

چگونه می خندم؟ - الهه و عماد رام


  

       وقتی از ترانه فارسی سخن می رانیم . برخی نامها هستند که همیشه جاویدند

          و فراموش نشدنی . مانند خواننده بزرگ این مرز و بوم ، الهه

  الهه خواننده ای فراموشی ناپذیر است برای ما .

  خواننده ای که با ترانه هایش و با صدای جادوییش ، جاودانه شد .

  خواننده ای که هنر خوانندگی را به زیبایی تمام به معنی نشست .

 الهه نزدیک به پنجاه سال در عرصه موسیقی ایران فعال بود و بیش از یکصد قسمت

 از مجموعه قدیمی و مشهور برنامه گل‌ها را در رادیو ایران اجرا کرد.

 نخستین پخش رسمی صدای الهه با نام پریچهر در فیلم «مردی که رنج می‌برد» بود

 که در سال ۱۳۳۶ اکران گشت .

 الهه در طول دوران خوانندگی خود با آهنگسازانی مثل پرویز یاحقی و همایون خرم

 و نیز تعداد زیادی از شاعران و ترانه سازان مشهور همکاری کرد.

 الهه در طول فعالیت هنریش بیش از ۷۰۰ ترانه اجرا کرد.

 وی سه ماه قبل از مرگ به ایران بازگشت، و در روز چهارشنبه ۲۴ مرداد ماه

 ۱۳۸۶  در بیمارستان پارسیان تهران به علت ابتلا به سرطان کبد در گذشت.

 از الهه ترانه های بسیار زیبایی به یادگار داریم . ترانه هایی جاوید مانند :

 داد از-  تو دل من - گفتگو - مجنون - راز زندگی - نامهربون - ناله نکن ای ساز

 مرغک من ، ای کبوتر من - رفته بودی زشهر من - ساقی - آسمون - پونه ها

 عشق دیگر - آشنا - گیسو - تو و گلها - بی ترانه - زلف یار - طوطی - بود و نبود

 سکوت صحرا - ملکه گلها - رفتم - آمد اما .. - درد بی درمان - کعبه دلها و ...

 دهها و دهها ترانه دیگر .

       اما امروز ترانه ای از الهه میشنویم با نام چگونه می خندم ؟

  این ترانه یک ترانه دوصدایی است که الهه به همراه عماد رام خوانده است .

  دو صدای زیبا و افسونگر جاوید ، در یک ترانه فوق العاده زیبا .

میان جمع ام من ولی دلم تنهاست

لبم چو گل خندان دو دیده ام دریاست

لب از برون خندد و دل از درون گرید

زبرق چشمانم نشان غم پیداست

تو شاهدی ای غم

چگونه می خندد گلی که پژمرده

دل من است آن گل که از جفا مرده

زمن چه می پرسی که از چه می نالم

همیشه می گرید دلی که افسرده

تو شاهدی ای غم

میان جمع ام من ولی دلم تنهاست

لبم چو گل خندان دو دیده ام دریاست

لب از برون خندددل از درون گرید

زبرق چشمانم نشان غم پیداست

تو شاهدی ای غم

چگونه می خندد گلی که پژمرده

دل من است آن گل که از جفا مرده

زمن چه می پرسی که از چه می نالم

همیشه می گرید دلی که افسرده

تو شاهدی ای غم

  و البته یک ترانه استثنایی دیگر نیز از الهه در اینجا خواهیم شنید . ترانه ای

  که هرکسی نمیتواند آن را بخواند . ترانه ای که گاه آنچنان سرعتی میگیرد که

  خواندن آن تنها و تنها از عهده ی هنرمندی چون الهه می تواند بر بیاید .

        ترانه استثنایی موش و گربه که در اینجا فایل آن را قرار میدهم .

  لطفا بعد از شنیدن ترانه فوق ، با قطع صدای آن  از فایل زیر استفاده فرمایید :

موش و گربه

 

  دانلود ترانه چگونه می خندم ؟

http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://mujan.persiangig.com/audio/chegoone%20mikhandam.mp3

  دانلود ترانه موش و گربه :

http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://mujan.persiangig.com/audio/Elahe%20-%20Mush%20o%20Gorbe.MP3

  منبع زندگینامه: ویکیپدیا

نظرات 1 + ارسال نظر
مستانه های باد در پاییز یکشنبه 30 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 01:26 http://www.abbasabed.blohga.com

سلام
باور کنید از شنیدن ترانه الهه وعماد رام دلم سخت گرفت! اگر بگویم اشکی به دیگانم نشست دروغ نگفته ام . اصلا" امشب شب خاطره هاست!
عماد رام در کاخ جوانان مهر برنامه داشت . خانم و خواهرش دوصدایی او را همراهی میکردند. صحبت سالهای 1355و56 را می گویم چه روزهایی بود.
امشب در انجمن ادبی بهار خاقانی بودم ، یک گروه سه نفری ، ویلن، تنبک و خواننده. چنان زیبا برنامه اجرا کردند که به تحسین سر پا ایستادیم .
خواننده به سبک گلپا با وسعت صدای بالا خواند زیبا و دلنشین وقتی چشمم را می بستم انگار خود گلپا داشت می خواند. به بغل دستی گفتم اینها مانند بلبلانی هستند که نه تنها در قفس اند بلکه دهانشان را هم دوخته اند!.
خوش حال و مشعوف شدم که به وبلاگتان آمدم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد