موژان

به سراغ من اگر می آیید .....

موژان

به سراغ من اگر می آیید .....

ستاره مرد . گلنراقی

مرا ببوس .. برای آخرین بار .. خدا تو را نگهدار ... که میروم به سوی سرنوشت .....

بهارما گذشته .... گذشته ها گذشته .... منم به جستجوی سرنوشت ...

اینها متن شعر ترانه ای ست جاودان که کمتر کسی است که نشنیده باشد . خوانندگان

بسیاری آنرا خوانده اند اما حسن گلنرافی با شعری از حیدر رقابی و اهنگی که مجید

وفادار ساخت و پرویز یاحقی انرا با ویلونش نواخت  ، نخستین و بیاد ماندنی ترین اجرا

را از آن خود کرد .

حسن گل‌نراقی (۱۳۰۰ - ۱۳۷۲) خوانندهٔ ایرانی است. که بیشتر به‌خاطر ترانه «مرا ببوس»

معروف است.اودر کوچه آبشار خیابان ری در تهران به‌دنیا آمد. بعد از تحصیلات متوسطه،

به کار پدری خود که خرید و فروش بلور و چینی عتیقه بود پرداخت. او در حرفه عتیقه‌شناسی

مهارت پیدا کرد.گل‌نراقی بیشتر به عنوان یک خواننده معروف است. ترانهٔ «مرا ببوس»، یکی

از دو ترانه‌ای است که خوانده‌است. این ترانه از خاطره‌انگیزترین و پرشنونده‌ترین ترانه‌های

ایرانی بوده‌است. یکی از علت‌های شهرت این ترانه تقارن آن با وقوع کودتای ۲۸ مرداد

۱۳۳۲ است که شعر غم‌انگیز آن را بر سر زبان میلیون‌های ایرانی آزرده از کودتا انداخت .

دلیل دیگر سروده شدن شعر آن به وسیله حیدر رقابی است که از فعالان سیاسی دهه ۱۳۳۰

ایران بود.. این ترانه ابتدا در فیلمی با هنرمندی ژاله علو استفاده شده و سپس به رادیو راه

یافت.گلنراقی در پایان عمر خود، گرفتار بیماری فراموشی آلزایمر و تومور مغزی شد، و

در مهر ماه سال ۱۳۷۲ در تهران درگذشت و در گورستان قدیمی امامزاده طاهر واقع در

مهرشهر کرج به خاک سپرده شد.

مرا ببوس یکی از خاطره انگیز ترین و بیاد ماندنی ترین ترانه های این مرز و بوم است .

اما همه نمیدانند که این ترانه دو بخش دارد  یا اصلا دو ترانه است و آن دومی نامش هست :

 ستاره مرد

ستاره مرد، سپیده‌دم

چو یک فرشته ماهم

 نهاده دیده برهم

میان پرنیان غنوده بود

 به آخرین نگاهش

  نگاه بى‌گناهش 

سرود واپسین سروده بود

 دید که من از این پس دل در راه دیگر دارم

 به راه دیگر، شورى دیگر در سر دارم

ز صبح روشن باید از آن دل بردارم

 که عهد خونین با صبحى روشن تر دارم (آه)

به‌روى او نگاه من

نگاه او، به راه من 

فرشتگان زیبا، به ماتم دل ما

در آسمان هم‌آوا

دختر زیبا، همچون شبنم گل‌ها، با برگ شقایق‌ها

بنشین بر بال باد سحر

دختر زیبا، چشمان سیه بگشا

 با روى بهشت آسا

 بنگر خندانم بار دگر 

 

اینهم  خود ترانه مراببوس که با استفاده از دگمه play میتوانید گوش کنید:

 دانلود ترانه ستاره مرد :  

http://www.4shared.com/audio/E4h7Jqp-/setare_mord_sepide_dam_-_golna.html

دانلود ترانه مرا ببوس  :

   http://www.4shared.com/audio/c7D7-w_K/setare_mord_-_golnaraghi.html

  منبع زندگینامه : دیکیپدیا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد